Mixa i hörlurar? – HDPHX

Pc/vst

Det är absolut inte optimalt att mixa i hörlurar, det vet säkert de flesta. Men många har inte tillgång till bra monitorer och än färre till ett ärligt rum. Då kan gratispluggen HDPHX vara din räddning, då den drar nytta av den s.k Haas effekten. Vilket i praktiken innebär att HDPHX helt enkelt simulerar ljudbilden av ett par monitorer genom dina hörlurar. HDPHX har inget direkt gränssnitt, utan man lägger den sist på masterbussen i sitt inspelningsprogram och börjar mixa. Glöm dock för allt i världen inte att plocka bort den, eller avaktiva, innan du gör mixdown.

Jag upplever att jag mixar basen mer ”rätt” när jag använder denna plugg, men därmed inte sagt att detta funkar för alla. Jag använder ett par AKG 701-lurar som i sig är ganska basfattiga. Vad denna pluggen gör för mig är att förstärka basen, så att jag inte mixar den så starkt, men även separationen av instrument blir annorlunda. Bu eller bä? Det är upp till dig att avgöra.

HDPHX sägs fungera med Sonar 5.x, Ableton Live 5.2, Wavelab 5, Samplitude 8, FruityLoops 6, Adobe Audition 1.5, Cubase SX 3, GigaStudio 3, Tracktion 2.1, och Muse Receptor.

Ett alternativ till HDPHX är den nyutkomna pluggen Redline Monitor, denna har jag dock inte haft möjlighet att testa.

Published in: on februari 25, 2009 at 8:26 e m  Comments (1)  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://pluggar.wordpress.com/2009/02/25/mixa-i-horlurar-hdphx/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Låter ball, ska prova i helgen! Tack


Lämna en kommentar